Saturday, September 8, 2018

Perihal Sabun dan Masalah Kulit..

                                         
Seingat saya, sejak umur saya 4 tahun, kulit saya memang bermasalah. Saya kena alahan dengan berbagai benda termasuk rumput, pasir, getah pokok, habuk, bulu kucing dan lain-lain haiwan. Bila tengok lembu, kambing, kuda, memang teruja nak pegang. Tapi lepas tu bergaru satu badan dan kena makan ubat allergy serta-merta atau ke klinik untuk suntikan. Kalau kena gigit semut, memang kena suntikan sebab akan merebak gegata dan sukar bernafas. Kain wool, fabrik sintetik pun tak boleh hinggap di kulit. Pemakanan juga boleh jadi punca masalah seperti ayam yang tidak dimasak betul, benda-benda yang tidak tentu kebersihannya, macam-macam sehingga sayapun tak tahu apa yang akan menyebabkan saya kena gatal-gatal dan naik gegata, ruam, mata berair, bersin-bersin sehingga timbul masalah pernafasan. 

Akibat dari masalah alahan ini, hidup saya ni memang macam asyik bergaru saja. Ada masa, bila teruk sangat alahan, sampai sukar tidur malam kerana bergaru. Kulit luka dan melecet sana-sini. Bila mandi atau berpeluh seolah nak menangis kerana pedih. Ada masa, malu nak keluar berjumpa orang kerana keadaan kulit yang amat menyedihkan. 

Kulit muka saya juga amat sensitif. Bila tinggal dikawasan "temperate" dan kering, kulit muka menjadi amat kering, dan ada bahagian seperti di kiri-kanan bibir yang akan merekah hingga susah hendak dibuka mulut kerana sakit. Ada pula capuk-capuk dan sisik di pipi, dagu dan dahi. Lagi pakai  make-up, lagi teruk jadinya. 

Inilah cerita manusia seperti saya. Masa kecil, selalu kena marah.. "Jangan bergarulah!"... ya Allah. Kalau boleh sayapun tak mahu bergaru kerana akibatnya berkudis, sehingga diejek oleh kanak-kanak lain di sekolah. Tapi dah memang gatal-gatal satu badan tak henti-henti. Letak apapun, tak jalan. Saya amat bersimpati melihat kanak-kanak yang bermasalah  macam saya. Orang kalau tak kena, tak akan faham.

Beberapa tahun lalu, saya berpindah ke Namibia dan suhu kering, debu dan keadaan persekitaran mengakbibatkan kulit saya menjadi teramat teruk, saya terpaksa menggunakan krim dengan steroid. Namun semakin di guna, semakin menjadi-jadi hingga bengkak dan timbul nanah, diselang-seli pula dengan serangan penyakit semput. Akibatnya, saya mula kembali membuat penyelidikan tentang cara-cara untuk mengurangkan masalah ini.

Saya tahu masalahnya bukan pemakanan. Saya amat berhati-hati dengan kandungan masakan dan kami amat jarang makan di luar. Saya juga tahu sumber daging dan ayam yang saya masak. Memang tidak ada penggunaan MSG, pewarna, mahupun penstabil kek, pemutih dan pelembut roti yang saya gunakan. Jadi ia datangnya dari faktor luaran - sabun basuh, sabun pencuci baju, pelembut baju, shampoo, sabun pencuci pinggan mangkuk dan lain-lain alat pembersihan rumah.

Jadi, langkah pertama dalam "process of elimination" ialah menyingkirkan penggunaan pembersih kimia, dan gantikan dengan campuran air dengan cuka, soda bikarbonat+cuka, serta lemon. Saya juga menukar sabun basuh dan pelembut baju. Setelah beberapa minggu, alahan mula berkurangan, tapi masih ada. 

Saya juga membaca tentang sabun dan alatan membersihkan diri. Apa yang saya dapati dari bacaan amat menakutkan saya. Sabun yang dibeli biasanya mengandungi bahan-bahan kimia yang dibuat dari bahan-bahan petroliam dan mengandungi pengawet dan agent antibacterial. Ada juga bahan-bahan yang digunakan dalam sabun yang boleh mengakibatkan cancer atau "carcinogenic". Ada yang menyifatkan sabun komersil sebagai bukan lagi sabun, tapi synthetic detergent. Sedangkan sabun natural hanya mengandungi lelemak atau minyak dan lye yang menukarkan minyak itu melalui proses "saponification" dan menjadikannya sabun. Sabun natural sepatutnya tidak perlu mengandungi bahan kimia lain. Patutlah selepas mandi kulit saya rasa amat tegang, semakin kering dan akan gatal-gatal tidak lama kemudiannya. Semakin banyak membaca tentang sabun, saya tahu saya perlu bertukar pada sabun asli. Ia bukan lagi pilihan, tapi kemestian.

Namun, sabun asli juga ada menggunakan lemak haiwan seperti lembu dan khinzir (jika baca ingredients sabun, sodium tallowate ialah lemak lembu, dan sodium lardate ialah lemak khinzir). Kalau beli sabun asli industri kampung di negara ini, saya tidak akan tahu lemak apa yang digunakan kerana tiada label bahan-bahan. 

Oleh itu, saya semakin bertekad untuk membuat sabun sendiri.

Seterusnya saya mula menyelidik tentang berbagai-bagai jenis minyak dan bahan-bahan botani, khasiatnya untuk kulit dan tubuh dan mula memikirkan kombinasi base / carrier oil, dengan emollient dan essential oils untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Memandangkan lokasi saya di benua Afrika, saya juga mula membaca dengan meluas tentang minyak-minyak botani tempatan seperti Argan, Marula, Babassu, Baobab, Mongongo, Moringa dan bermacam-macam bentuk kemenyan yang digunakan oleh puak Bushmen dan Himba untuk melindungi kulit mereka dari matahari dan cuaca kering di sini. (Mereka ini, mashaAllah, kulit memang cantik dan tidak bertanda mahupun berkedut!) Kesemua bahan-bahan ini adalah natural dan organik, dan bila berkesempatan saya juga mula berjumpa dengan pengeluar minyak-minyak ini untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang asal-usul bahan, proses pembuatan dan paling penting bagi saya juga, impak pengeluaran bahan itu pada alam sekitar. Saya tidak mahu menggunakan bahan yang tidak "sustainable" pada jangka panjang.

Proses mempelajari cara membuat sabun juga agak panjang dan ada beberapa batch yang terpaksa dikuburkan begitu saja. Batch pertama saya adalah "castille soap" base yang saya kemudiannya cairkan dan campurkan dengan essential Tea Tree oil. Sabun ini saya gunakan sebagai sabun pencuci pinggan mangkuk, dan pencuci lantai dan pembersih bilik air. Pembantu saya memberitahu saya setelah beberapa minggu yang kulit tangannya terasa amat lembut semenjak menggunakan sabun minyak zaitun ini. Alahan pada kulit saya juga kebetulan amat berkurangan. Saya mula merasakan yang saya mula menjumpai jalan keluar. Alhamdulillah.

Base Sabun Minyak Zaitun pertama
Setelah proses pencairan dan ditambah essential oil

Hasil pembacaan saya membawa saya kepada mentega botani. Cocoa Butter dan Shea Butter. Semakin banyak saya membaca, semakin teruja saya dibuatnya. Shea butter adalah sejenis bahan yang menggalakkan penghasilan collagen secara natural. Kedua-dua shea dan cocoa butter bertindak sebagai emollient iaitu bahan yang melembabkan kulit sambil memberikan satu lapisan lembab yang bertindak sebagai pelindung kulit dari kekeringan. 

Namun emollient ini tidak cukup, kulit juga memerlukan bahan humectant yang akan membantu meninggikan kadar kelembapan dan antara bahan-bahan yang dikira menjalankan tugas sebagai humectant termasuklah glycerine, minyak castor dan madu (antara lainnya). Kemudian, bagaimana pula dengan essential oils dan khasiatnya? Apakah kombinasi terbaik yang akan memberikan keharuman dan pada masa yang sama ada khasiat pada kulit dan emosi?

Panjang-lebarkan, cerita saya? Inilah antara falsafah di belakang cara saya formulate sabun saya. Bukan setakat ikut orang kata, "Oh bahan ini bagus"... kita masukkan. Tapi sebelum memilih sesuatu bahan dan menetapkan peratusannya, ia memakan masa beratus jam pembacaan dan percubaan. Maklumlah, yang nak menggunakannya saya, dan keadaan kulit saya ni bermakna saya tak boleh main tibai letak barang. Karang ada yang kena pergi emergency room di hospital berdekatan. 

Hasilnya...



Sabun mandi buatan saya. Belah kiri adalah sabun yang formulasinya pada saya sudah cukup baik, dan mendapat feedback 100% positif dari mereka yang menggunakannya. Yang kanan, sabun yang masih dalam proses formulasi dan perlu di perbetulkan lagi, walaupun pada dasarnya... masih amat lembut dan selesa bila digunakan dengan keharuman asli essential oils.

Sudah lebih dari dua tahun saya membuat dan menggunakan sabun buatan sendiri dan Alhamdulillah, buat masa ini masalah kulit saya amat berkurangan, dengan izinNya jua. Ialah, kita sekadar berikhtiar, namun Allah jualah penentu samada ikhtiar dan doa itu akan dimakbulkan dan kita diberikan kesembuhan. Ingat itu, ya?

Antara bahan-bahan untuk sabun khas
termasuk minyak avocado dan colloidal oatmeal
Batch pertama, masih belum perfect
Usaha saya sekarang diteruskan untuk membuat sabun khas bagi mereka yang mengalami masalah eczema dan psoriasis, menggunakan bahan-bahan yang dikatakan berkesan melalui kajian saintifik untuk mengurangkan symptomnya - misalnya mengurangkan kegatalan, menambahkan kelembapan dan mengurangkan exposure pada bahan kimia yang boleh mengakibatkan alahan. Bagi penghidap psoriasis, saya masih membaca untuk memahami bahan-bahan yang boleh melambatkan proses pembentukan sel kulit yang mengakibatkan kuping kulit terjadi. Saya memerlukan "scientific evidence" dan bukan cerita, khabar angin atau "anecdotal evidence", untuk memilih sesuatu bahan itu.

Walaubagaimanapun, dalam masalah seperti alahan, eczema dan psoriasis, saya rasa untuk mengurangkannya kita perlu lihat pada gaya hidup, pemakanan dan exposure pada bahan kimia. Sabun boleh membantu, tapi ia memerlukan pertukaran gaya hidup yang agak menyeluruh. InshaAllah. Semoga dipermudahkan bagi semua, dan salam hormat dari saya.

                          









Friday, September 7, 2018

Kek Coklat Tanpa Butter atau Minyak.. Sedap pula tu...


Bila saya memasak sesuatu, selang beberapa hari anak bujang berbunyi... "bila Mama nak buat lagi ...", maknanya resepi itu kena dimasukkan dalam senarai resepi kegemaran. Kek Coklat ini pertama  kali saya rasa di majlis mesyuarat Persatuan Pasangan Diplomat di sini. Ianya dibawakan oleh rakan dari kedutaan Amerika Syarikat. Biasanya saya amat mengurangkan memakan manisan di majlis keraian, tapi pada hari itu, saya tergerak untuk merasa kek ini. Memang sedap. Teksturnya seakan Red Velvet Cake - halus dan lembut macam baldu. Rasa manis yang bersesuaian. Rasa coklatnya diimbangi dengan rasa frosting cream cheese.. hmm, dengan tanpa segan silu, saya bertanya resepi.

Yang lebih menakjubkan... kek ini tidak mengandungi butter atau minyak! Saya paling tak suka buat kek kerana step "creaming" butter dan gula. Malas nak guna mixer. Nak basuh lagi. Alaaa. Tak suka. Tapi kek ni hanya perlu dibancuh dengan tangan, dan ianya menggunakan mayonis.. bukan butter mahupun minyak. Hmmmm.  Saya bawa balik sedikit kek untuk suami dan anak. Habis. Licin. Esoknya saya buatkan kek ini memandangkan kami ada tetamu, dan bahannya memang ada dalam pantry saya. Rata-rata yang merasa kek ini memuji dan memang habis sekali hidang. 

Inilah resepi Kek Coklat Mayonis yang memang sedap:

Bahan-bahan untuk kek 8 inci:
1 cawan gula
2 sudu teh bicarbonate soda
1/4 sudu teh garam laut
2 sudu besar serbuk koko
2 cawan tepung
--- campur semua bahan kering ini dalam mangkuk. Kacau rata.
Masukkan pada tepung bahan kering:
 3/4 cawan mayonis
1 cawan air (saya gunakan kopi o tanpa gula, panas)
1 biji telur

Gaul rata. Masukkan adunan dalam acuan kek 8 inci yang telah diminyakkan dan dilapik kertas minyak. Bakar 40-45 minit pada suhu 170 darjah celsius (kalau oven berkipas, pada 150 darjah celsius). Sejukkan kek yang masak dan belah dua.

Sementara kek masak, kita buat cream cheese frosting:


Pukul 250 gm cream cheese yang sudah ada pada suhu bilik dengan 100 gm butter.
Bila kembang, masukkan 1 cawan gula aising dan 1 sudu teh esen vanilla. Pukul lagi. 
Jika terlalu pekat, masukkan 1 sudu besar susu. Pukul hingga fluffy dan ketepikan.






Sejukkan dan ia boleh dimakan. 

Selamat mencuba dan salam hormat.

Thursday, September 6, 2018

Meatloaf Individu untuk Bekalan dan Makanan Ringan


Assalamualaikum. Lambat pula bersiaran hari ini sebab terpaksa keluar rumah atas urusan dan kemudiannya menyiapkan kerja-kerja yang tidak pernah putus. Alhamdulillah.Saya memang amat menghargai masa yang dapat saya penuhi dengan berbagai aktiviti wanita dan kerja-kerja sukarela, namun jika tiada kerja di luar, waktu akan dipenuhi dengan membaca dan mempelajari berbagai hal dan menulis. Seronok sungguh apabila terjumpa bahan-bahan bacaan dalam bidang yang saya minati, atau terjumpa bidang baru untuk dipelajari kerana "life is about growing internally". 

Hari ini, saya nak kongsi resepi yang sedap dan mudah ini. Meat Loaf. Hmm kalau orang dengar meatloaf, mungkin ada yang kata... "boring". Namun, resepi meatloaf ini telah saya olah dan amat disukai oleh anak saya. Lebih-lebih lagi bila dihidang dengan "mashed potatoes" dan sayur garing seperti kacang buncis ataupun asparagus.

Inilah resepinya: (saya buat lebih, kemudian saya bekukan dan boleh di defrost oleh anak untuk makan tengahari cepat kalau mamanya sibuk).

Bahan-bahan: (Campurkan kesemua bahan meatloaves ini)
1 kg daging cincang (saya suka pilih bahagian daging kurang berlemak seperti top side dan campurkan dengan sirloin untuk di mesin). Bila guna daging segar seperti ini, meat loaf, meaatballs, burger patty semua tidak mengecut kerana kurang jumlah lemak yang cair dan terbuang amat kurang).
2 biji telur
1 cawan keju cheddar (parut)
1 cawan serbuk roti (saya gunakan roti wholemeal, bakar dan grind dalam blender kering)
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk lada hitam

Bahan topping:
  • Dalam satu mangkuk kecil, campurkan 1/4 cawan sos cili Thai dengan 1/4 cawan mayonis
  • Sedikit "wholegrain" mustard 
  • keju cheddar parut secukupnya

 

Inilah botol wholegrain mustard yang saya gunakan.











Caranya:

1. Panaskan oven ke 200 darjah C
2. Ambil adunan meatloaf yang telah dicampurkan semuanya.


3. Masukkan adunan meatloaf itu ke dalam muffin tin yang telah dilenserkan dengan minyak.

4. Sapukan atasnya dengan 1/4 sudu kecil wholegrain mustard.






5. Letak sesudu kecil campuran sos cili Thai dan mayonis.










6. Taburkan parutan keju cheddar.
7. Bakar dalam oven selama 20 minit









Beginilah rupanya. Kekuningan di atas, dan meatloafnya masak, tapi masih lembab dan tidak keras.









Keluarkan dari  muffin tin. Boleh dimakan begitu saja, atau dengan mashed potatoes, atau french fries dan salad. Boleh juga dihidang dengan salad saja.







Contoh bekalan sekolah: Meatloaves (sebab 2), dengan mashed potatoes dan kacang buncis rebus / kukus yang di letak sedikit garam laut dan sos cili Thai dan mayonis.
Lebihan boleh dibekukan. Saya buat beberapa packet dalam 1 portion untuk sekali sesi pemanasan kembali :)




Wednesday, September 5, 2018

Bahasa Inggeris: Antara Kefasihan dan Ketepatan





Saya sering terima pertanyaan, bagaimana hendak memastikan anak fasih dalam bahasa Inggeris. Isu fasih ni, saya macam teragak-agak sedikit. Bagi ramai orang, asalkan seseorang itu bercakap bahasa Inggeris dengan laju dan tidak merangkak-rangkak mencari perkataan, orang itu dianggap "fasih" atau "berhabuk". Kena pula orang yang bercakap tu mengenakan "accent" omputih. Ramai juga memberitahu saya, "Alah, saya tak risau anak saya tu, dia fasih cakap English, lagi fasih dari BM".

Malangnya, dari apa yang saya lihat, kefasihan tidak semestinya diterjemahkan pada ketepatan berbahasa. Bila bercakap, ramai yang memang lancar berbahasa Inggeris, (walaupun ada kesilapan grammar, sebutan dan lain-lain), kerana dalam percakapan, komunikasi berlaku dengan pantas dan kita lebih mementingkan kefahaman dari ketepatan, melainkan bila kesilapan bahasa itu mengakibatkan salah faham.

Walaubagaimanapun, apabila masuk pada bidang penulisan, ada masanya, berkerut juga dahi saya bila membaca mesej what'sapp, tulisan status dalam facebook dan lain-lain. Dalam penulisan, kesilapan dari segi nahu, pemilihan perkataan dan ejaan teramat ketara, kerana yang membacanya mempunyai masa untuk menganalisa tulisan tersebut. Sehinggakan bagi saya, bila menulis status FB, berkali-kali saya memeriksa dan mengedit tulisan saya. Namun kadangkala ada kesilapan kecil yang tetap mengecewakan diri sendiri.

Bagi saya, tidak salah untuk menulis dalam bahasa kedua kita, dan memang ramai akan berkata... kalau tak cuba, lagi lah kita tak akan meningkatkan kebolehan diri kita. Betul, saya setuju. Tapi, kalau setakat tak pasti akan ejaan, kita boleh dengan cepat menggunakan google, online dictionary dan lain-lain. Periksa lah. 

Bagi yang menulis status sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Tolonglah perhatikan penggunaan grammar anda. Orang Malaysia ada kelemahan dari segi penggunaan tense, antara lainnya. Apakah present, past dan future? Misalnya, perkataan "freeze", "froze" dan "frozen" itu semuanya membawa makna berlainan. Memanglah, kita kata "frozen food", tapi bila kita membekukan sesuatu, kita gunakan perkataan "freeze", misalnya "kita boleh freezekan (bekukan) karipap ini," bukan "kita frozenkan karipap ini". Kalau tak pasti, tak salah menggunakan perkataan "bekukan"... semua orang faham, dan ianya betul dalam konteks itu.

Jadi: Frozen Currypuff - betul.
        Saya freezekan karipap - betul.
        Selepas itu, bolehlah kita frozenkan - salah
        Saya suka frozenkan roti canai yang saya buat - salah
Frozen itu hanya digunakan pada benda yang sudah disejuk-bekukan. Kalau kita baru nak bekukan, kita "freeze", boleh?

"Tense" dalam bahasa Inggeris ini amat susah untuk digunakan dengan tepat kerana kita perlu faham beberapa perkara, antara lainnya:

1) Parts of speech: kita perlu kenal "verb" atau kata kerja dalam setiap frasa. Kata kerja akan berubah mengikut konteks masa. Kita juga perlu tahu "noun" sebagai subject, dan tahu samada subject itu singular atau plural, kerana ia akan menukarkan verb dalam present tense. Ini dikenali sebagai "subject-verb agreement" - misalnya I walk, he walks, they walk, Intan and Siti walk together daily.

2) Form: kata kerja itu ada beberapa bentuk: infinitive / base form atau bentuk asal misalnya "freeze", present tense "freeze / freezes", present continuous tense "am/is/are freezing," past tense "froze", past continuous "was / were freezing",  future "will freeze", future continuous tense, "will be freezing", dan past participle "frozen". Kata kerja "Freeze" ini dikatakan irregular sebab past participlenya lain dari past (frozen vs froze). Kalau regular, ianya seperti kata kerja "walk". Past tense "walked", past participle juga "walked".
** Saya belum sentuh lagi perfect tenses kerana dari segi form - present perfect (has/have + past participle), past perfect tense (had + past participle), future perfect (will have + past participle), lagi banyak yang perlu dikupas.

3) Function: Penggunaan tense tertentu untuk fungsi-fungsi tertentu. Misalnya perbezaan makna "I went to the gym this morning", dengan "I have gone to the gym everyday this week". Mahupun, "I sat, and she arrived" berbanding "I was sitting when she arrived". Kesemua ayat-ayat itu mempunyai makna yang berbeza dan kita perlu memilih penggunaan tense yang betul untuk menyampaikan maksud kita dengan tepat.

Yang biasa saya lihat ialah, penggunaan tense yang bercelaru, tanpa mengira ketepatan form mahupun function. Tak salah untuk menulis dalam bahasa Inggeris, tapi fahamilah grammarnya dan gunakan dengan betul, kerana bila menulis, setiap kesalahan kita amat jelas dan pada saya, ia seolah-olah menampakkan ciri-ciri "tidak apa" dan "asal boleh" pada diri kita. Kalau kita boleh berhalus dalam banyak hal lain, kenapa kita tak berhalus dalam menulis? Bukankan penulisan itu merupakan ketrampilan kita di media sosial?

Satu lagi kesilapan yang selalu dilakukan ialah penggunaan kata kerja atau "verb" selepas "modal". 
Modal ialah perkataan seperti "can", "could", "may", "shall", "should" (ada banyak lagi, ya? Kalau berminat, boleh google senarai "modals"). Apabila kita menggunakan modal, kata kerja seterusnya mestilah dalam bentuk "infinitive" atau "base form". Misalnya:

"He can drive"
bukan 
"He can drives"

"I should go to the gym"
bukan 
"I should goes to the gym"

Kesalahan modal dan infinitive verb ini terlalu kerap dilakukan oleh kebanyakan penulisan yang saya lihat, sedangkan grammar rulenya amat simple sekiranya kita kenal apakah "modal" dan kata kerja yang kita gunakan selepasnya.

Sebenarnya ada banyak lagi perkara yang ingin saya sentuh... namun cukuplah buat masa ini. Amat penting untuk saya tekankan, kalaupun kita bercakap dengan anak-anak dalam Bahasa Inggeris, dan anak-anak kita kelihatan fasih, ia tidak bermakna penggunaan bahasa itu tepat. Marilah kita bersama-sama meningkatkan ketepatan atau accuracy penggunaan bahasa Inggeris kita dalam percakapan, dan lebih-lebih lagi bila menulis, kerana kitalah model bahasa anak-anak kita di rumah. Ingat, jangan jadi seperti ketam mengajar anak berjalan lurus. Perkasakan bahasa kita, supaya penguasaan bahasa anak-anak kita lebih baik dari kita.

Terima kasih kerana membaca, dan salam hormat dari saya.


Tuesday, September 4, 2018

Baked Rice dengan Ayam dan Cendawan


Ada masanya saya ni nostalgia dengan restoran-restoran di Malaysia. Membesar di JB dahulu, ada satu restoran yang pada saya agak mewah, dan kami hanya pergi bila ada special occassion. "Swensen's" saya tak tahulah kalau ada sesiapa ingat Swensen's? Tempat makan ice-cream sundae, brownie ala mode, banana split... kiranya antara pengenalan saya kepada makanan orang Amerika pada awal tahun 90an.

Antara hidangan bukan manisan / ice cream di Swensen's yang saya sukai ialah "Baked Rice" nya. Hmm, memang sedap dimakan panas-panas. Berkeju, berkrim.. aduhai. Bila saya cari resepinya, ada saya jumpa tapi kebanyakannya menggunakan sup cendawan dalam tin. Saya cuba mengurangkan penggunaan bahan-bahan dalam tin, jadi saya cuba olah sendiri resepi ini menggunakan krim masakan, stok pekat ayam dan cendawan butang segar. Anak saya amat suka "baked rice" ini dan pernah saya buatkan untuk majlis makan-makan di sekolahnya. Setelah itu, pantang ada makan-makan di sekolah, "baked rice" inilah yang diminta oleh rakan-rakan dan guru-gurunya :)

Resepinya seperti di bawah ya? (Kalau lebih, baked rice ini boleh di freezekan).

Bahan-bahan:
2 sudu besar butter
500 gm cendawan butang (kupas dan hiris)
500 gm dada ayam yang sudah siap dimasak dan dicarik (saya gunakan lebihan dada ayam dari sushi semalam)
3 pot nasi putih / perang yang sudah di masak
6 bawang putih (cincang)
2 sudu besar stok pekat ayam
1 cawan krim masakan (pastikan tidak ada gula dalam senarai ingredients ya)
(boleh saja gantikan stok ayam dan krim masakan ini dengan 3/4 tin sup cendawan berkrim Campbell's)
Keju mozzarella dan cheddar yang di sagat (ikut suka banyak mana, anak saya suka lebih cheese).
Garam dan lada hitam secukup rasa.
Daun parsley untuk hiasan

Cara-cara:

Panaskan butter, apabila cair dan kuali panas, masukkan cendawan butang hiris. Tumis hingga air cendawan kering dan cendawan mula wangi.






Masukkan bawang putih yang sudah dicincang. Kacau hingga wangi.







Masukkan dada ayam yang telah dicarik/dicubekan. Saya biasa gunakan dada ayam bakar / poach (rumah ni tak suka dada ayam, jadi saya simpan dada dari roast chicken untuk digunakan dalam masakan seperti ini).
Masukkan stok pekat ayam, krim, garam dan lada sulah. Kacau rata hingga sedikit pekat. Rasa kemasinan kuah pada waktu ini. Agak-agak rasanya bila masuk nasi nanti. Ingat kita akan letak cheese, jadi jangan masin sangat.

Masukkan nasi yang sudah dimasak (panas pun ok). Kacau rata. Tambah lada sulah jika suka.







Masukkan separuh daun parsley yang sudah di hiris, kacau rata. Jika nasi terlalu kering, boleh masukkan sedikit lagi krim. Nasi ini agak basah sedikit berbanding dengan nasi goreng. Tak banyak, basah sedikit.





Masukkan nasi tadi ke dalam bekas pembakar yang sudah di sapu mentega. Ratakan dan tabur cheese campuran mozzarella dan cheddar. Taburkan sedikit parsley lebihan tadi.

Bakar dalam oven 200 darjah C hingga elok keemasan.







Senang, kan? Untuk anak-anak yang tak berapa suka nasi, bolehlah dicuba berikan baked rice ini dengan sup sayur. Saya suka hidangkan dengan sayur kukus. Boleh dibuat sebagai side-dish pada Roast Chicken (buat baked rice dengan mushrooms saja, tak payah letak ayam).




Inilah bekalan anak saya ke sekolah hari ini, baked rice, dilengkapi dengan sayur broccoli kukus dan buah-buahan segar.  Ada juga lebihan baked rice, saya freezekan untuk hari-hari bila saya sibuk dan anak perlukan makanan segera. Dia cuma perlu defrostkan dan microwave.



Monday, September 3, 2018

Muffin Pisang, Raisins dan Buttermilk dengan Nutella


Muffins adalah jenis kuih yang paling mudah dibuat kerana hanya memerlukan dua mangkuk dan senduk. Tak perlu mixer, pemukul dan peralatan lain. Muffins tak boleh terlebih pukul. Ia akan jadi keras. Memadai campur ala-ala bersatu sahaja. Gluten dari tepung adalah musuhnya, jadi jangan berkobar mensadokan lengan.

Muffins pisang dan raisins ni kerapkali saya buat setiap kali melawat ke Mammadu. Kenapa? Sebab ia mengandungi pisang dan raisins yang memberikan tenaga dan saya buat dengan tepung wholemeal kerana ia mengenyangkan. Biasanya saya berikan muffins ini untuk dibawa balik ke rumah kerana lazimnya kami melawat dan memasak untuk mereka pada hari Jumaat.

Sedikit latar-belakang anak-anak yatim dan miskin di Mammadu. Anak-anak ini tidak menetap di Mammadu. Mereka tinggal dengan ibu atau bapa yang masih ada, atau bagi yang yatim-piatu, mereka tinggal dengan saudara mara. Segala keperluan persekolahan, makan pagi dan tengahari ditanggung oleh Mammadu. Pakaian, dan kelengkapan kebersihan juga ada di Mammadu. Jadi anak-anak ini pulang ke rumah selepas makan, memberus gigi dan bersalin baju serta membawa baju persalinan untuk hari seterusnya.  Penjaga tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan, hanya cukup menyediakan bumbung untuk mereka berteduh. 

Oleh itu, hari Jumaat tengahari itu adalah makanan berkhasiat terakhir sebelum hujung minggu yang boleh diberikan di Mammadu. Itulah antara sebabnya kami ke sana dengan makanan pada hari itu. Tidak diketahui apa yang dimakan anak-anak ini pada hari Sabtu dan Ahad. Untuk layak menjadi anak Mammadu, mereka datang dari keluarga miskin tegar dengan pendapatan isi rumah kurang dari RM200 sebulan. Jadi bila saya ke sana, saya cuba bekalkan muffins untuk mereka makan bila lapar di rumah. Memang tidaklah banyak mana yang dapat kami bantu... dan memang amat sedih apabila melihat anak-anak sekecil 4 tahun melangkah pulang dengan muffin di simpan dalam kocek dengan penuh hati-hati.

Untuk majlis 31 Ogos, saya buatkan sedikit kelainan dengan menambah sedikit Nutella dalam muffins ini. Amat berselera sekali mereka memakannya. Inilah resepinya :

Untuk 24 muffins:
3.5 cawan tepung gandum (atau wholemeal)
1 cawan gula perang (brown sugar)
4 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil baking soda
500 ml buttermilk
6 biji pisang saiz sederhana di lenyek (tak perlu halus sangat)
4 sudu besar minyak sayuran
2 biji telur (dikocok sedikit)
2 sudu teh vanilla
500 gm raisins
Kacang - saya biasa gunakan pecan 2 cawan - potong kecil-kecil, tak perlu halus. Saya tambahkan untuk tinggikan nilai protein dan lebih mengenyangkan. Tak mahu tambah kacang pun tak apa
Nutella (optional)

Caranya:
Panaskan ketuhar 200 darjah C
1. Satukan tepung, gula, baking powder, bicarb soda dan raisins. Gaul rata dalam satu mangkuk.
2. Dalam satu mangkuk lain, satukan buttermilk, pisang lenyek, minyak, telur, vanilla. Kacau rata.




Tuangkan adunan basah dalam adunan kering. Kacau cukup sekadar adunan bersatu. Masukkan sedikit-sedikit adunan (1.5 sudu besar) dalam tin muffin yang dialas dengan kertas cupcake. Masukkan sesudu kecil Nutella. Bakar antara 18-20 minit. Nutella akan tenggelam oleh adunan muffin ketika di bakar.



Salam hormat dari saya dan selamat mencuba.


Stew Kambing dengan Sayuran dan Kacang Kuda


Saya suka buat lamb stew yang dagingnya amat lembut berperisa, dan tak memerlukan garfu untuk meleraikan dagingnya. Alhamdulillah, dengan adanya "slow cooker" atau "crock pot",  lamb stew ini boleh di buat awal-awal dan dibiarkan merenih, sementara kita membuat kerja lain.

Beginilah resepinya:

Lamb Stew with Chickpeas and Vegetables
1 kaki kambing (saya minta dipisahkan daging dan tulang, dan daging dipotong kiub sebesar setengah tapak tangan) - daging ini saya perisakan dengan garam dan lada hitam, dan digolekkan dalam tepung).
2 sudu besar minyak zaitun
3 biji bawang besar (hiris)
5 ulas bawang putih (dicincang)
1 sudu kecil paprika
1sudu kecil serbuk halia
1 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
1 sudu kecil serbuk ketumbar
2 helai daun bay
300 ml stock daging
3 tin tomato x 400 gm
100 gm buah aprikot kering dicincang
1 tin (400gm) kacang kuda / garbanzo beans / chickpeas
3 batang carrot (dipotong bulat-bulat)
400 gm butternut squash (didadu)
1-2 zucchini (dipotong bulat-bulat)
Lada benggala merah dan kuning (jika suka)

Caranya:
Panaskan minyak zaitun dalam periuk besar. Tumis dan "seal" daging yang telah di salut sedikit tepung. Biarkan perang (mungkin dalam 3-4 minit), dan angkat, masukkan segenggam lagi daging. Buat hingga daging habis. Jangan masukkan terlalu banyak daging. Nanti berair dan daging tak perang.

Ketepikan daging tadi, dengan menggunakan minyak yang sama, tumiskan bawang besar hingga lembut, masukkan bawang putih. Gaul elok-elok. Masukkan carrots. Kacau beberapa minit.

Masukkan tulang kambing. Gaul rata dan pada ketika ini masukkan semua rempah serbuk. Kacau dan biarkan masak dalam 5 minit.

Masukkan daging dan air yang berkumpul dan kacau rata, biarkan beberapa minit sebelum memasukkan stok. Kacau dan biarkan stok mendidih. Tambah sedikit garam. Kacau.

Masukkan tomato dalam tin, kacau, masukkan kacang kuda, buah aprikot kering. Apabila semua telah rata. Masukkan stew ke dalam slow cooker.

Masak hingga daging lembut 4-6 jam. (Jika hendak hidangkan pada kanak-kanak, keluarkan tulang kambing, ambil daging pada tulang dan masukkan daging balik ke dalam slow cooker. Tulang bolehlah diketepikan).

Masukkan sayur-sayuran - masak lagi sejam hingga sayuran lembut. Rasakan garam dan blackpepper. Tambah jika perlu.

Hidangkan dengan mashed potatoes atau French baguette. Sedap juga dimakan dengan nasi.


Memupuk Adab Bertamu bersama Anak

 **Penulisan saya ini tidak merangkumi anak-anak istimewa yang mungkin memerlukan cara mendidik yang lebih spesifik atau cara behavioral m...